Pressemelding: Superhelt lærer norsk ungdom om økonomi

Publisert

Tegneserieskaper Josef Yohannes og Therese Riiser, administrerende direktør i Sparebankforeningen, med The Urban Legend: Økonomiutgaven, under lanseringen ved Nio House i Oslo. Foto: Sparebankforeningen

Hvordan gjør man økonomi interessant for unge? Sammen med tegneserieskaper, Josef Yohannes lanserer Sparebankforeningen tegneserien The Urban Legend: Økonomiutgaven. Superhelten gjør økonomi kult og relevant for ungdom.

The Urban Legend: Økonomiutgaven møter unge lesere situasjoner mange vil kjenne seg igjen i, som fristelser, gruppepress og raske valg. Gjennom tegneserien lærer de at økonomi handler om mer enn tall og penger; det handler om verdier, konsekvenser og å ta ansvar for egne valg. Utgaven ble nylig lansert i Oslo hvor samtlige 6. og 7. klassetrinn i hovedstaden ble invitert. Den er tilgjengelig for nedlasting på Sparebankforeningens nettside, og en engelsk versjon vil bli sendt ut til foreningens samarbeidspartnere i EU.

– Økonomiforståelse er en av de viktigste ferdighetene unge mennesker kan ha for å få en god start på voksenlivet. Dessverre er det for lite privatøkonomi i skolen i dag, noe vi ønsker å sette på dagsorden. Gjennom tegneserien håper vi å gjøre økonomi både engasjerende og relevant, og møte ungdom på deres egen arena, sier Therese Riiser, administrerende direktør i Sparebankforeningen.

Kunnskapshull

Norske 15-åringer ble i 2022 for første gang testet i personlig økonomi gjennom PISA - den internasjonale skoleundersøkelsen. Resultatene var bekymringsfulle: Norge lå under OECD-gjennomsnittet, og nesten én av fire elever presterte på laveste nivå.

Det betyr at titusenvis av norske tenåringer ikke forstår grunnleggende begreper som renter, gjeld, budsjett og risiko. En viktig del av sparebanknæringens samfunnsoppdrag er å bidra til kunnskap, trygghet og muligheter for kommende generasjoner. Sparebankforeningen ønsker å gjøre noe med dette gjennom prosjekter som styrker kunnskapen på en måte unge faktisk opplever som relevant.

– Dette handler ikke bare om tall og penger, det handler om å gi unge trygghet og verktøy til å mestre voksenlivet. Derfor ønsket vi å lage noe som treffer barn og ungdom der de er, og som viser at økonomi handler om valg, konsekvenser og verdier, sier Riiser.

Superhelt med mening

Josef Yohannes har tidligere brukt The Urban Legend til å sette fokus på temaer som mobbing, rasisme, klima og førstehjelp, i samarbeid med blant andre The Nelson Mandela Foundation, Disney og Regnskogfondet.

– Jeg har alltid ønsket at The Urban Legend skal inspirere unge til å stå opp for seg selv og ta gode valg. Økonomi handler nettopp om det: Å tørre å ta ansvar og tenke langsiktig. Hvis tegneserien kan få ungdom til å reflektere over hvordan de bruker pengene sine, er det en seier, sier tegneserieskaperen, Josef Yohannes.

Ut i Europa

Tegneserien er nå tilgjengelig for nedlasting på Sparebankforeningens nettside. En engelsk versjon vil bli distribuert til foreningens samarbeidspartnere i EU, som del av arbeidet med å spre økonomikunnskap internasjonalt, i tråd med EUs "Strategy for Financial Literacy" hvor Sparebankforeningen bidrar gjennom den europeiske sparebankunionen (ESBG). 

Tegneserien er første steg i et større prosjekt for å styrke økonomiforståelsen blant unge. Sparebankforeningen planlegger å utvikle en skolepakke som kan brukes som undervisningsopplegg i hele landet.

I vårt presserom hos NTB kan du abonnere på alle våre pressemeldinger og se flere bilder fra lanseringen. 

Om Sparebankforeningen

Sparebankforeningen er næringsorganisasjonen for sparebankene og sparebankstiftelsene i Norge. Vi arbeider for å fremme medlemmenes interesser og bidra til en sunn og bærekraftig utvikling av sektoren.

Kontakt

Lejla Grinde portrett