11 resultater

11 resultater funnet med valgt filtrering
  1. Sparebanknæringen delte ut allmennyttige gaver verdt 16,5 milliarder

I 2023 delte sparebanknæringen ut allmennyttige gaver for 4 milliarder kroner. Ifølge en ny rapport fra Menon Economics har disse gavene en samfunnsøkonomisk verdi på hele 16,5 milliarder kroner. Analysen viser tydelig hvor viktig sparebanknæringen er for utviklingen av små og store lokalsamfunn i Norge.

2. Varsler nye tider i EU

Finanslunsj: EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen har lagt fram sitt forslag til ny EU-kommisjon, og den etterlengtede Draghi-rapporten om manglende europeisk konkurransekraft tegner et dystert bilde av EUs fremtidsutsikter. Ellen Bramness Arvidsson, internasjonal direktør i Finans Norge og Magnus Eidem, kommunikasjonssjef i Sparebankforeningen er ukens gjester!

3. Utlånsforskriften må være midlertidig

Finans Norge mener utlånsforskriften, som ble innført midlertidig, på et tidspunkt skal bortfalle. Vi vil vurdere nøye om dette nå er tidspunktet. Sparebankforeningen slutter seg til vurderingen.

4. Program for Arendalsuka 2024

Sparebankforeningen arrangerer også i år en rekke arrangementer mandag ettermiddag i lokalene til Sparebanken Sør. Men i tillegg har vi også arrangementer på onsdag, og arrangementer i samarbeid med Finans Norge. Her er årets program.

5. Regjeringen senker kapitalkravene til landbrukslån

I tråd med innspill fra Finans Norge og Sparebankforeningen har regjeringen besluttet å senke kapitalkravene for lån til landbrukseiendom. Beslutningen vil bidra til likere konkurransevilkår i det norske bankmarkedet.

6. Kick-off for ny strategi og møter med EU

Sparebankforeningens styre og administrasjon var nylig i Brüssel for å møte kolleger i EU-systemet og få satt i gang vårens arbeid med ny strategi for foreningen.

7. Sparebankstiftelsene – Hvem er de og hva gjør de?

De fleste av oss kjenner godt til en eller flere sparebanker. Samtidig finnes det også noe som heter sparebankstiftelser. Hva er egentlig formålet til en sparebankstiftelse, og hva skiller denne typen stiftelser fra andre stiftelser?