Velkommen til Sparebankdagene 2023!

Sparebankforeningen ønsker velkommen til Sparebankdagene 2023. Arrangementet finner sted på Britannia Hotel i Trondheim 30. og 31. oktober. Gjennom to dager setter vi aktuelle temaer på dagsorden og skaper en viktig møteplass for bransjen.

Om programmet

Hele programmet finner du her: https://sparebankdagene.no/

Årets sparebankdager deles inn i to, der sparebankalliansene og sparebankstiftelsene har eget program mandag 30. oktober, før det blir en felles konferanse tirsdag 31. oktober.

Under dag én av Sparebankdagene 2023 skal sparebankstiftelsene ha en workshop der det blant annet skal diskuteres hva stiftelsene kan gi gaver til, og hvor tett forholdet deres til sparebankene bør være. Videre skal Leif Andersen i Portalo og Eskild Stenhaug i Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør fortelle om deres arbeid med utviklingen av en felles søknadsportal for sparebankstiftelsenes utdeling av gaver til allmennyttige formål.

I tillegg vil vi høre fra Selmer-advokat Bernt Olav Steinland, som har jobbet tett på de strukturelle endringene innen sparebanksektoren. Vi vil også få presentert et par gode eksempler på hvordan sparebankstiftelser bidrar til å fremme sosial inkludering og sosialt entreprenørskap.

Under konferansen på dag to starter vi med å se nærmere på hva kunstig intelligens kan og (foreløpig) ikke kan brukes til i arbeidet med antihvitvasking. Vi skal også se nærmere på hvordan vi bør sette sammen og utvikle gode styrer i sparebanknæringen, hvordan bærekraftsrating fungerer i praksis, og vi skal se nærmere på den typiske bankkunden - i nåtid, dyrtid og fremtid. I tillegg blir det en samtale med finansministeren, og utvalgslederen for Sparebankutvalget skal fortelle om deres mandat og metode. Vi får også besøk av direktøren i Finanstilsynet.

Bilde7.png

Under Sparebankdagene 2023 møter du blant andre:

• Trygve Slagsvold Vedum – Norges finansminister
  • Margrethe Assev – Bærekraftsdirektør i Storebrand
  • Tore Bråthen – Leder av Sparebankutvalget
  • Kari Olrud Moen – Adm. direktør i Finans Norge
  • Per Mathis Kongsrud – Direktør i Finanstilsynet
  • Therese Riiser – Adm. direktør i Sparebankforeningen
  • Arman Vestad – Foredragsholder
  • Torgeir Waterhouse – Cyber-ekspert
  • Marit Rødevand – Daglig leder i Strise
  • Bernt Olav Steinland – Advokat i Selmer
  • Geir Kristiansen – Analytiker i Nordic Credit Rating
  • Martin Tømt og Eskild Fasseland – NTNU-studenter
  • Og mange flere!

Konferansen ledes av Tom Staavi.

Etter konferansen inviterer vi til festmiddag på Britannia Hotel, med underholdning, nettverksbygging og gode samtaler i fokus.

Om Britannia Hotel

Sparebankdagene 2023 arrangeres på Britannia Hotel i Trondheim. Hotellet åpnet dørene for første gang i juni 1870 og har dermed over 150 års historie. 150-års jubileet kom kun ett år etter den store gjenåpningen av Britannia Hotel, der eier Odd Reitan og Reitangruppen gjennomførte en av de mest omfattende totalrenoveringene i skandinavisk hotellhistorie over tre år, for å skape et internasjonalt topphotell. Odd Reitan hadde drømt om å eie Britannia siden han var 15 år gammel, og gjorde alvor av drømmen i 2015. Britannia gjenåpnet dørene i april 2019 med seks ulike restauranter og barer, 257 luksuriøse rom, i tillegg til en stor spa- og fitnessavdeling, samt moderne møtefasiliteter. Konferansen vil foregå i Britannia Hall, en av Norges mest elegante konferansesaler.

Vel møtt i oktober til årets Sparebankdager!