Therese Riiser er ny administrerende direktør i Sparebankforeningen

Therese Riiser. Foto: Tor Martin Bærum.

Sparebankforeningen har ansatt Therese Riiser som ny administrerende direktør. Riiser kommer fra stillingen som kommunikasjonssjef i Finansdepartementet.

Sparebankforeningens formål er sammen med Finans Norge å fremme medlemmenes interesser overfor myndighetene, det politiske miljø og allmennheten.

– Vi er svært tilfredse med at Therese Riiser har takket ja til jobben i Sparebankforeningen. Hun har en skreddersydd bakgrunn for å ta fatt på denne viktige oppgaven på vegne av sparebankene og sparebankstiftelsene. Vi gleder oss veldig til å samarbeide med henne, sier styreleder Geir Bergskaug i Sparebankforeningen.

Sparebankforeningen representerer 91 sparebanker og 34 sparebankstiftelser, og er en viktig del av Finans Norge sin virksomhet.

– Riiser skal jobbe tett med medlemmene, skape gode arenaer, og fremme og synliggjøre sparebankvesenets rolle og betydning i samfunnet. Sparebankene og stiftelsene vil fremover spille en helt avgjørende rolle i utviklingen av Norge. Vi må ta vare på identiteten vår, samtidig som vi skaper enda mer kraft og vitalitet i samarbeidsarenaene både lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Bergskaug.

– Dette ser jeg virkelig frem til! Jeg gleder meg bli en del av laget som jobber for at sparebankene fortsatt spiller den samme viktige rollen som de har gjort i 200 år. Samtidig er det med en viss ærefrykt at jeg tar fatt på jobben. Sparebanknæringen favner bredt, både i saksfelt og geografisk utstrekning, og er en næring som betyr mye for enkeltmennesker. Det er et stort ansvar, sier Riiser.

Therese Riiser (40) kommer fra stilingen som kommunikasjonssjef i Finansdepartementet. Tidligere har hun blant annet vært kommunikasjonsdirektør i Norges Bank og finansjournalist i TDN Finans. Hun er utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo (2008) og har også gått Sjefskurset ved Forsvarets Høgskole (2020).

Det er foreløpig ikke klart når hun vil tiltre stillingen.