Bankene er nøkkelen til omstillingen av Norge

Fotocollage av foredragsholdere på Sparebankdagene 2019

Det var konklusjonen fra flere av foredragsholderne under Sparebankdagene denne uken. – Vi som finansaktører må inn og hjelpe til med omstillingen til et grønnere samfunn, sa Idar Kreutzer til de rundt 300 sparebankledere fra hele Norge som hadde møtt frem i Hamar for å få med seg både fellesprogram og samlinger i respektive allianser og grupperinger.

Han fikk full støtte fra NHO-direktør Ole Erik Almlid.

– NHOs medlemsbedrifter er ikke noe uten kompetente banker som forstår omstillingssituasjonen vi nå står overfor, sa Almlid til forsamlingen.

Under Sparebankdagene møtte de fremmøtte blant andre finansminister Siv Jensen, Finanstilsynets direktør Morten Baltzersen, partner i Oliver Wyman Martin Andersson, Euronext CEO Stephane Boujnah, Finans Norges Idar Kreutzer, NHO-direktør Ole Erik Almlid, Arctic Securities Jon Gunnar Pedersen og personvernaktivisten Max Schrems.

Kapitalkrav og boliglånsforskrift

Både finansminister Siv Jensen og finanstilsynsdirektør Morten Baltzersen var innom kapitalkravene og boliglånsforskriften.

– Går det som jeg håper, kommer vi ut av denne prosessen med enda bedre kapitalkrav enn vi har hatt til nå, sa finansministeren som fortalte at de har fått mange innspill, både i høringsrunden og i møter med enkeltbanker, og vurderer nå hvordan kravene bør utformes.

Når det gjelder boliglånsforskriften signaliserte finansministeren at hun var godt fornøyd med hvordan den gjeldende forskriften fungerer.

– Boliglånsforskriften gjelder til nyttår, og jeg vil om kort tid ta stilling til om den skal videreføres og om det i så fall er behov for å justere den, sa Siv Jensen.