Raushet og samarbeid i DSS

Ni små og mellomstore sparebanker på Sør- og Vestlandet har alle et sterkt ønske om å opprettholde sin selvstendighet og lokale tilhørighet.

Foto av Alf Inge Flokketvedt

Dette klarer de ikke alene. Derfor må de samarbeide på tvers gjennom DSS (De Samarbeidende Sparebankene). Dette gjør bankene for å møte både regulatoriske krav, og ikke minst markedets utfordringer.

-Alle bankene bak DSS hadde en grundig strategiprosess i fjor, der konklusjonen var at vi skal samarbeide enda tettere for å nå våre mål. Vi er for små til å makte dette alene. Derfor må vi samarbeide på tvers. Dette er ingen enkel øvelse. Selv om vi samarbeider, så er vi også konkurrenter. Dette kan gi utfordringer, men erfaringer har vist at dette fungerer godt. Vi erkjenner likevel at det krever høy grad av raushet fra alle bankene dersom samarbeidet skal fungere, sier fungerende styreleder for DSS, administrerende banksjef Alf Inge Flokketvedt i Skudenes & Aakra Sparebank.

Les hele artikkelen i Sparebankbladet