Intern Facebook skal endre DNB-kulturen

DNB merker kundenes overgang til bruk av digitale verktøy til gagns. Nå tar de grep for å endre organisasjonskulturen for å få alle ansatte med på å være digitale innovatører.

Foto av Ole Gillbo

Tekst og foto: Eddy Grønset

Grepet er å flytte internkommunikasjonen over til Facebook, og DNB er først i Norden med å bruke det nye verktøyet «Facebook at work».

DNB har brukt Facebook aktivt når det gjelder sosiale medier og kundekommunikasjon.

– Vi ser at stadig flere kunder foretrekker mobil plattform og kommuniserer med oss på Facebook. Da må vi også bruke det internt, sier redaktør Karoline Brubæk. Sammen med kollega Ole Gilbo i kommunikasjonsavdelingen har hun ledet prosjektet med å lansere DNB@work til hele DNB som en pilot på rekordtid.  At det skulle gå fort, var noe av poenget.

Banknæringen har kanskje vært kjent for å bruke lang tid og gjøre grundige utredninger før de iverksetter endringer. Skal man holde tritt med den digitale utviklingen, må dette endres.

– Vi ser at hele tiden skjer det en utvikling og endring i sosiale medier. Vi skal ha alle ansatte med på utviklingen, og da må vi ha en organisasjonskultur som bidrar til dette. Oppslagsverk, rutinebeskrivelser og personlig informasjon som gjelder arbeidsavtaler etc., ligger fortsatt på statiske sider tilgjengelig for alle. Det vi har flyttet over, er nyhetsformidling, og åpnet en helt ny arena for å dele nyheter med hverandre, sier Gilbo.

Inspirert konsernledelse

Prosjektet har som mål å åpne opp organisasjonen og få alle ansatte til å dele kunnskap og lære mer av hverandre. Det betyr at det ikke lenger bare er kommunikasjonsavdelingen som skal lage nyheter. Oppfordringen er at alle som sitter inne med informasjon de ønsker å dele med kolleger, skal gjøre dette.

– Vi ønsker at de gode ideene skal komme nedenfra i organisasjonen, og vi ser at et verktøy som Facebook er ypperlig til å dele denne type informasjon med, sier Brubæk.

Ideen om å bruke Facebook som et internt verktøy fikk skikkelig fart etter at DNBs konsernledelse hadde vært på studietur i Silicon Valley. Hos Facebook fikk de se nyvinningen Facebook at work.  Da de kom tilbake, var beskjeden klar: Dette vil vi ha i DNB – og det raskt.

Les hele artikkelen i Sparebankbladet