Finn Haugan til topps i Finans Norge

Generalforsamlingen i Finans Norge valgte tirsdag 8. april konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN som ny styreleder.

Foto av Finn Haugan

Haugan har hatt topplederstillingen i konsernet siden 1991Han har også hatt sentrale stillinger i andre deler av norsk banknæring, blant annet i Fokus Bank, nå Danske Bank. I perioden 1989 til 1991 var Haugan viseadministrerende direktør i Fokus Bank.

Haugan var sentral i arbeidet med å etablere SpareBank 1 Gruppen, og han har vært styreleder i gruppen i flere perioder.

Han legger ikke skjul på at det å bli valgt som styreleder for hele norsk finansnæring innebærer en stor og spennende utfordring.

– Som leder av hovedstyret i Finans Norge har jeg mulighet til å engasjere meg enda sterkere i viktige næringspolitiske saker for landets finansnæring. Finans Norge har en menget kompetent og tydelig administrasjon. Jeg ser frem til samarbeidet med bransjekolleger og Finans Norges organisasjon, og tar fatt på styrelederoppgaven med respekt og ydmykhet, sier Finn Haugan.

Den nyvalgte lederen mener Finans Norge har en viktig rolle som hele finansnæringens representant i spørsmål som har konsekvenser for kunder og samfunn.

– Finans Norge er en viktig aktør i mange næringspolitiske spørsmål, og finansnæringen er helt avgjørende for fremtidig verdiskapning og utvikling i Norge. Samtidig er det mange rammebetingelser som nå skal på plass, og som vil være avgjørende for enkeltpersoner, bedrifter og samfunn. Det ser jeg frem til å bli enda mer engasjert i, sier styreleder Finn Haugan i Finans Norge, som også er med i Sparebankforeningens styre.